Waarom Avalanche de killer-app is voor NFT-games: Ava Labs President
In het kort
Ava Labs-president John Wu verscheen onlangs op de gm-podcast van Decrypt.
Hij besprak waarom hij gelooft dat Avalanche het meest geschikt is voor NFT-aangedreven games, evenals de huidige percepties van NFT's.
Een groot deel van de huidige NFT-markt leeft op Ethereum en zijn zijketens en schaaloplossingen, evenals Solana - en dat geldt ook voor door NFT aangedreven cryptogames. Maar de afgelopen maanden hebben we gezien dat steeds meer ontwikkelaars games beginnen te bouwen op Avalanche.
Avalanche play-to-earn-game Crabada heeft de worstelende op Ethereum gebaseerde Axie Infinity ingehaald in termen van recent NFT-handelsvolume, en heeft tot nu toe meer dan $ 225 miljoen verdiend, waardoor het het meest winstgevende algemene NFT-project op Avalanche is, volgens CryptoSlam .
First-person shooter Shrapnel - door de makers beschreven als een "AAA-game" - zal ook op het platform voortbouwen, terwijl de online sociale game Highrise zijn Web3-metaverse op Avalanche zal lanceren. Andere opmerkelijke projecten zijn de mobiele game Castle Crush en de online role-player Ragnarok.
Waarom bouwen op Avalanche, een van de toonaangevende zogenaamde "Ethereum-moordenaars?" In de laatste aflevering van Decrypt's gm-podcast legde Ava Labs-president John Wu uit dat de subnetfunctie van Avalanche klaar is om potentieel omvangrijke crypto-game-economieën aan te drijven.
Een subnet op Avalanche fungeert als een afzonderlijk exemplaar van het platform dat is ontworpen voor een bepaalde gedecentraliseerde app (dapp) of game - bijna als een white-label-oplossing voor een aangepaste blockchain, maar nog steeds onderdeel van Avalanche. Het erft de beveiliging van Avalanche, maar fungeert als een speciale ruimte die niet wordt beïnvloed door (en geen invloed heeft) op het bredere netwerk.
Als een andere app of game op Avalanche bijvoorbeeld het hoofdnetwerk vastloopt, zal dit de prestaties van je game niet doden als je op een subnet draait. Evenzo hoeft een populair spel op een subnet geen bronnen weg te halen bij andere Avalanche-services. Er zijn ook andere voordelen, zoals de mogelijkheid om te kiezen welk token wordt gebruikt om transactiegaskosten te betalen.
"Gameprojecten in subnetten staan op het punt te exploderen", vertelde Wu mede-hosts Dan Roberts en Jeff Roberts, waarbij hij opmerkte dat er al bijna 10 games zijn die gebruikmaken van subnetten op Avalanche.
"Games in het algemeen, vooral GameFi-games - er zijn een triljoen transacties. Dus die transacties vreten in zekere zin de capaciteit van de keten op, "voegde hij eraan toe. "Als iemand anders iets doet, heeft dat geen invloed op je snelheid of timing in je subnet."
Subnetten zijn ontworpen om te profiteren van het beveiligings- en consensusmechanisme van Avalanche, terwijl ontwikkelaars worden geïsoleerd van mogelijke netwerkbelasting. Blockchain-platforms kunnen vastlopen en soms zelfs crashen, zoals Solana onlangs heeft ervaren. Ava Labs, dat de oprichters en belangrijkste bijdragers achter Avalanche vertegenwoordigt, ziet subnetten als een ideale oplossing.
"Het is bijna je eigen ketting - het is eigenlijk je eigen ketting," zei Wu. "En het is geweldig voor ontwikkelaars, niet alleen vanwege de snelheid van de transacties ... maar in feite kunnen ze zich zorgen maken over wat ze willen doen, namelijk geweldige gameplay creëren, in plaats van het onderliggende infrastructuursubstraat dat ze moeten zorgen maken over, of zorgen maken over veiligheid.”
NFT's en gaming
Wu ging ook in op een deel van de vitriool en kritiek op NFT's. Veel critici wijzen op de milieu-impact van sommige blockchain-platforms die gebruik maken van proof-of-work-consensusmodellen (zoals Ethereum momenteel doet), evenals op de prevalentie van oplichting in de NFT- en crypto-ruimte.
Een NFT werkt als een door blockchain ondersteunde eigendomsakte van een digitaal item, en vertegenwoordigt items zoals kunstwerken, verzamelobjecten en zelfs videogame-items.
Hij suggereerde dat veel mensen de mogelijke "disintermediatie van bedrijfsmodellen" via NFT-activa nog niet overwegen, of het nu gaat om artiesten die tussenpersonen uit de verkoop op de secundaire markt halen of om een meer directe verbinding met fans te behouden. Hij wees ook op "schuimige waarderingen" voor enkele dure verzamelobjecten, die sceptici de verkeerde kant op zouden kunnen doen.
"Ik heb gewoon het gevoel dat mensen niet echt denken dat digitale verzamelobjecten iets zijn", zei Wu. "Ze zien het gewoon als, 'Nou, ik kan dat gewoon in een GIF kopiëren en laten zien, dus elk digitaal verzamelobject is gewoon onzin.' En ik denk dat dat waarschijnlijk de reden is waarom ze er een hekel aan hebben."
Toch zei hij dat GameFi-apps, ook wel play-to-earn- of play-and-earn-games genoemd, 'nu exploderen' en dienen als 'de kruising van gedecentraliseerde financiën en NFT's in één'.
Dergelijke games bieden doorgaans symbolische beloningen als stimulans voor spelers, en eigendom van in-game-items in de vorm van NFT-middelen betekent dat spelers er potentieel van kunnen profiteren, zelfs als ze niet spelen. Wu merkte het potentieel op voor uitleendiensten waarmee houders een item kunnen aanbieden dat andere spelers kunnen gebruiken - en de voordelen kunnen plukken wanneer het door hun spel wordt verbeterd. Ze zouden ook wat kunnen verdienen.
Dat gezegd hebbende, het is nog vroeg voor NFT-aangedreven games - en sommigen beweren dat de huidige voorbeelden meer als DeFi-apps aanvoelen dan als robuuste, plezierige videogames. Shrapnel is zo'n aankomend spel dat wordt gefactureerd als een stap hoger dan het huidige crypto-gamingtarief, en anderen die in de ruimte bouwen, geloven dat toekomstige titels inderdaad net zo gepolijst zullen zijn als grote traditionele spellen.
"Het is nog steeds niet hetzelfde niveau van gameplay als de games van een AAA-uitgever", zei Wu over de huidige cryptogames. “Waar mensen door aangetrokken worden, is het stimuleringsmechanisme, en het groeien van je karakter of het groeien van beloningen en dat soort dingen. Dus het is net een leuke nieuwe creatie, maar het is zeker nog niet de gameplay [waarmee ze worden aangetrokken]."
Artikellink kopiëren
Het beste van Decrypt rechtstreeks in je inbox.
Ontvang de topverhalen die dagelijks, wekelijkse overzichten en diepe duiken zijn samengesteld, rechtstreeks in je inbox.
Word nu lid
Ava Labs-president John Wu verscheen onlangs op de gm-podcast van Decrypt.
Hij besprak waarom hij gelooft dat Avalanche het meest geschikt is voor NFT-aangedreven games, evenals de huidige percepties van NFT's.
Een groot deel van de huidige NFT-markt leeft op Ethereum en zijn zijketens en schaaloplossingen, evenals Solana - en dat geldt ook voor door NFT aangedreven cryptogames. Maar de afgelopen maanden hebben we gezien dat steeds meer ontwikkelaars games beginnen te bouwen op Avalanche.
Avalanche play-to-earn-game Crabada heeft de worstelende op Ethereum gebaseerde Axie Infinity ingehaald in termen van recent NFT-handelsvolume, en heeft tot nu toe meer dan $ 225 miljoen verdiend, waardoor het het meest winstgevende algemene NFT-project op Avalanche is, volgens CryptoSlam .
First-person shooter Shrapnel - door de makers beschreven als een "AAA-game" - zal ook op het platform voortbouwen, terwijl de online sociale game Highrise zijn Web3-metaverse op Avalanche zal lanceren. Andere opmerkelijke projecten zijn de mobiele game Castle Crush en de online role-player Ragnarok.
Waarom bouwen op Avalanche, een van de toonaangevende zogenaamde "Ethereum-moordenaars?" In de laatste aflevering van Decrypt's gm-podcast legde Ava Labs-president John Wu uit dat de subnetfunctie van Avalanche klaar is om potentieel omvangrijke crypto-game-economieën aan te drijven.
Een subnet op Avalanche fungeert als een afzonderlijk exemplaar van het platform dat is ontworpen voor een bepaalde gedecentraliseerde app (dapp) of game - bijna als een white-label-oplossing voor een aangepaste blockchain, maar nog steeds onderdeel van Avalanche. Het erft de beveiliging van Avalanche, maar fungeert als een speciale ruimte die niet wordt beïnvloed door (en geen invloed heeft) op het bredere netwerk.
Als een andere app of game op Avalanche bijvoorbeeld het hoofdnetwerk vastloopt, zal dit de prestaties van je game niet doden als je op een subnet draait. Evenzo hoeft een populair spel op een subnet geen bronnen weg te halen bij andere Avalanche-services. Er zijn ook andere voordelen, zoals de mogelijkheid om te kiezen welk token wordt gebruikt om transactiegaskosten te betalen.
"Gameprojecten in subnetten staan op het punt te exploderen", vertelde Wu mede-hosts Dan Roberts en Jeff Roberts, waarbij hij opmerkte dat er al bijna 10 games zijn die gebruikmaken van subnetten op Avalanche.
"Games in het algemeen, vooral GameFi-games - er zijn een triljoen transacties. Dus die transacties vreten in zekere zin de capaciteit van de keten op, "voegde hij eraan toe. "Als iemand anders iets doet, heeft dat geen invloed op je snelheid of timing in je subnet."
Subnetten zijn ontworpen om te profiteren van het beveiligings- en consensusmechanisme van Avalanche, terwijl ontwikkelaars worden geïsoleerd van mogelijke netwerkbelasting. Blockchain-platforms kunnen vastlopen en soms zelfs crashen, zoals Solana onlangs heeft ervaren. Ava Labs, dat de oprichters en belangrijkste bijdragers achter Avalanche vertegenwoordigt, ziet subnetten als een ideale oplossing.
"Het is bijna je eigen ketting - het is eigenlijk je eigen ketting," zei Wu. "En het is geweldig voor ontwikkelaars, niet alleen vanwege de snelheid van de transacties ... maar in feite kunnen ze zich zorgen maken over wat ze willen doen, namelijk geweldige gameplay creëren, in plaats van het onderliggende infrastructuursubstraat dat ze moeten zorgen maken over, of zorgen maken over veiligheid.”
NFT's en gaming
Wu ging ook in op een deel van de vitriool en kritiek op NFT's. Veel critici wijzen op de milieu-impact van sommige blockchain-platforms die gebruik maken van proof-of-work-consensusmodellen (zoals Ethereum momenteel doet), evenals op de prevalentie van oplichting in de NFT- en crypto-ruimte.
Een NFT werkt als een door blockchain ondersteunde eigendomsakte van een digitaal item, en vertegenwoordigt items zoals kunstwerken, verzamelobjecten en zelfs videogame-items.
Hij suggereerde dat veel mensen de mogelijke "disintermediatie van bedrijfsmodellen" via NFT-activa nog niet overwegen, of het nu gaat om artiesten die tussenpersonen uit de verkoop op de secundaire markt halen of om een meer directe verbinding met fans te behouden. Hij wees ook op "schuimige waarderingen" voor enkele dure verzamelobjecten, die sceptici de verkeerde kant op zouden kunnen doen.
"Ik heb gewoon het gevoel dat mensen niet echt denken dat digitale verzamelobjecten iets zijn", zei Wu. "Ze zien het gewoon als, 'Nou, ik kan dat gewoon in een GIF kopiëren en laten zien, dus elk digitaal verzamelobject is gewoon onzin.' En ik denk dat dat waarschijnlijk de reden is waarom ze er een hekel aan hebben."
Toch zei hij dat GameFi-apps, ook wel play-to-earn- of play-and-earn-games genoemd, 'nu exploderen' en dienen als 'de kruising van gedecentraliseerde financiën en NFT's in één'.
Dergelijke games bieden doorgaans symbolische beloningen als stimulans voor spelers, en eigendom van in-game-items in de vorm van NFT-middelen betekent dat spelers er potentieel van kunnen profiteren, zelfs als ze niet spelen. Wu merkte het potentieel op voor uitleendiensten waarmee houders een item kunnen aanbieden dat andere spelers kunnen gebruiken - en de voordelen kunnen plukken wanneer het door hun spel wordt verbeterd. Ze zouden ook wat kunnen verdienen.
Dat gezegd hebbende, het is nog vroeg voor NFT-aangedreven games - en sommigen beweren dat de huidige voorbeelden meer als DeFi-apps aanvoelen dan als robuuste, plezierige videogames. Shrapnel is zo'n aankomend spel dat wordt gefactureerd als een stap hoger dan het huidige crypto-gamingtarief, en anderen die in de ruimte bouwen, geloven dat toekomstige titels inderdaad net zo gepolijst zullen zijn als grote traditionele spellen.
"Het is nog steeds niet hetzelfde niveau van gameplay als de games van een AAA-uitgever", zei Wu over de huidige cryptogames. “Waar mensen door aangetrokken worden, is het stimuleringsmechanisme, en het groeien van je karakter of het groeien van beloningen en dat soort dingen. Dus het is net een leuke nieuwe creatie, maar het is zeker nog niet de gameplay [waarmee ze worden aangetrokken]."
Artikellink kopiëren
Het beste van Decrypt rechtstreeks in je inbox.
Ontvang de topverhalen die dagelijks, wekelijkse overzichten en diepe duiken zijn samengesteld, rechtstreeks in je inbox.
Word nu lid