Vergulde hebzucht en gouden Bitcoin

Vergulde hebzucht en gouden Bitcoin
Dr. Riste Simnjanovski is een vaste aanstelling hoogleraar openbaar bestuur aan de California Baptist University. Zijn recentelijk gepubliceerde onderzoek verkent digitale activa in de publieke en private sector.

In 1873 publiceerden Mark Twain en Charles Dudley Warner samen de roman 'The Gilded Age: A Tale of Today'. Hoewel de tekst niet de erkenning krijgt die het zou moeten krijgen, mogelijk als gevolg van de directe aanval op de Amerikaanse politiek, is het een briljant stuk literatuur dat Bitcoiners misschien grappig vinden. Ik raad de lezers in ieder geval sterk aan om er een kijkje in te nemen. De correlaties met waar Amerikanen mee te maken hebben in de politiek van de 21e eeuw lijken een overweldigende afspiegeling te zijn van de geschiedenis. Naar mijn mening zijn de correlaties met Bitcoin gemakkelijk te herkennen.





Een van mijn favoriete citaten van Twain luidt: "Stel dat je een idioot bent, en stel dat je lid van het Congres bent, maar ik herhaal mezelf..."

Twain, en de minder bekende Warner, hadden een talent voor satire op een manier die op dat moment een beetje aanstootgevend en vulgair was, zo niet dwingend en waar, tot een fout. Als Twain een Twitter-account had, zou hij miljoenen volgers hebben en misschien een even groot aantal vocale tegenstanders.

De diepgewortelde corruptie van de Amerikaanse politiek op elk niveau is alomtegenwoordig en systemisch. Alle perspectieven zijn het erover eens dat corruptie bestaat, overheidsfunctionarissen kiezen winnaars en verliezers in het bedrijfsleven en het bedrijfsleven geeft de gunst terug door hun volgende "gekozen" ambtenaar te financieren. De ironie is dat het huidige tijdperk, d.w.z. Amerika na de burgeroorlog, nu letterlijk wordt gedefinieerd als "The Gilded Age", rechtstreeks overgenomen uit het satirische boek van Twain en Warner.

















Het proces van vergulden is vrij eenvoudig: je neemt iets van weinig of geen waarde en brengt er kleur op aan om de illusie van rijkdom te creëren. Je zou je een tinnen munt kunnen voorstellen, beschilderd met een gouden tint om op een gouden munt te lijken.

In die tijd was wat op het eerste gezicht een bloeiend economisch en industrieel tijdperk voor heel Amerika leek, goed, verguld. Er waren enorme verschillen tussen rijk en arm en in sommige kringen was er veel aandacht voor materialisme.

De rijken financierden hun rijk over de rug van de armen, net als lokale en nationale politici; men zou kunnen stellen dat er tegenwoordig niet veel is veranderd. Door die manier van financieren groeiden de welvaartskloven en borrelden de weelderige levensstijlen op die in het gezicht van een uitgehongerde arbeidersklasse werden opgedrongen. Wat aan de oppervlakte goud leek, was eronder waardeloos. Hoe vaak hebben we niet meegemaakt dat politici wetten aannemen die uiteindelijk belastingdollars omzetten in dividendbetalingen voor hun persoonlijke portefeuilles?

Sta niet toe dat uw bedrijfsprofessoren prediken dat dit tijdperk de economische bloei van uw leven in Amerika was - deze momenten bepaalden hebzucht, slavernij en corruptie. Gewone Amerikanen hadden weinig tot geen verhaal. Als Bitcoin er was tijdens het vergulde tijdperk, zou de overheid zelf misschien als een shitcoin zijn beschouwd. Meest recentelijk is de ineenstorting van Luna een herinnering aan deze corruptie en hebzucht. Zoals altijd is Bitcoin anders en de betekenis hiervan zal alleen maar helderder worden verlicht wanneer meer gecentraliseerde zwendelprojecten instorten in een cascade van bloedbad. Ongeacht aan welke kant van het gangpad u zich bevindt, als u zich op de andere kant richt, let u niet op; hebzucht is apolitiek.

















Tussen de jaren 1870 en 1900 merkte de wereld dat Amerika (voor sommigen) booming was. Als gevolg hiervan vond een massale migratie naar het westen plaats. Inheemse Britten, Schotten en anderen trotseerden gruwelijke zee- en landreizen in een poging een kans op nieuwe welvaart veilig te stellen. Helaas werden veel van deze talenten verspild omdat immigranten meestal werkten voor enorme bedrijven zoals John D. Rockefeller's Standard Oil, Cornelius Vanderbilt's spoorwegen en Andrew Carnegie's Carnegie Steel Company. (Voor het geval je het niet wist, Carnegie Steel Company werd uiteindelijk het Amerikaanse staalmonopolie van J.P. Morgan … en oliemagnaten hebben ook diepe wortels in Big Pharma. Er is een reden waarom veel medische veldproducten een petroleumbasis hebben. Ik zeg het maar … maar laten we teruggaan naar Bitcoin.)

Misschien waren Twain en Warner iets op het spoor in hun erkenning van de ongelijkheden in deze periode. De Gouden Eeuw was in veel opzichten politieke corruptie, vermomd als vrijheid en kansen. Is er iets veranderd of zijn de sluiers en tactieken gewoon vernieuwd?

Er is een populaire uitdrukking in de Bitcoin-gemeenschap die stelt: "Fix the money, fix the world." Wat als Bitcoin op dat moment bestond en alle overtollige valuta die door arbeiders werd verdiend, had kunnen worden opgeslagen, immuun voor politieke corruptie, confiscatie, inflatie of politieke partijen? Technologisch gezien bestond er in die tijd alleen maar goud en zilver, maar veel van de armste mensen van het land konden zelfs geen fracties van munten kopen; in Bitcoin is het mogelijk om fracties van munten te kopen.

















Ik zou willen voorstellen dat fiat een vergulde valuta is, dat gecentraliseerde protocollen vergulde projecten zijn en dat de samenleving in realtime getuige is van de spreekwoordelijke verf die afbladdert. Het ongeluk waarmee de samenleving wordt geconfronteerd, is niet met elkaar, zoals de media ons dwingen te geloven; het ongeluk is met het besef dat wat we zijn verkocht en de valuta die we nodig hebben om het te kopen, allemaal verguld is. Veel politici zelf zijn verguld. Als fiat-persoonlijkheden iets zouden zijn, zouden ze volgers op Twitter hebben die belust waren op hun gouden tint.

Ja, fiat-valuta's zijn belangrijk als ruilmiddel, maar ze zijn (en zullen dat voor altijd blijven) een verschrikkelijke waardeopslag. De deflatoire aspecten van Bitcoin, met name het feit dat er maar 21 miljoen bitcoin zal zijn en dat elke vier jaar de beloning voor het delven van de munten wordt gehalveerd, maakt het activum alleen maar zuiverder voor mensen die geen bitcoin bezitten als ze reflecteren op de geschiedenis en worden blootgesteld aan Bitcoin. De economische crash die zich in 2022 heeft voorgedaan, zal alleen maar meer Bitcoiners opleveren.

Bitcoin repareert geld zonder vergulding. Kan Bitcoin echter ook een onvervulde ziel aanspreken door de mensheid een kans te bieden om hun ware doel te zoeken? Mijn recente veronderstelling is dat een samenleving die een vergulde realiteit niet vertrouwt, ook hun eigen bestaan ​​in twijfel heeft getrokken.





In eerdere artikelen en een boek heb ik een onvervulde ziel aangesproken, maar hoe kan het regelen van geld de ziel helpen of deze kwestie van een vergulde wereld aanpakken? Ik zou willen voorstellen dat deze concepten niet onderling afhankelijk zijn, maar dat ze met elkaar verbonden kunnen zijn. Ja, corrupte mensen met meer middelen zullen corruptie verspreiden; maar hoe zit het met goede mensen?













Wat als goede mensen, met goede bedoelingen, sterke waarden en een solide moreel kompas toegang hadden tot dezelfde middelen als de roofridders tijdens het vergulde tijdperk?

Hoe zou de wereld eruit zien? Hoe zit het met de politiek? Bedrijf? Industrie? Jouw familie?

Ik stel voor dat de stille bitcoin-gemeenschap (QBC's zijn degenen die niet trending zijn op Twitter) een nieuwe route gaat smeden voor de volgende generatie, aangezien ze gecentraliseerde projecten de rug toekeren en Bitcoin adopteren.

Deze nieuw geslagen Bitcoiners zijn niet verguld, ze zijn echt, en ze zijn oprecht ontmoedigd door zwendelprojecten en gecentraliseerde hebzucht. Velen in de "cryptogemeenschap" worden Bitcoiners terwijl ze de verfchip wegkijken.

Dit is een gastpost van Dr. Riste Simnjanovski. De geuite meningen zijn geheel van henzelf en komen niet noodzakelijk overeen met die van BTC Inc. of Bitcoin Magazine.