Bitcoin, persoonlijkheid en ontwikkeling Deel drie: Bitcoin-waarheid en -spraak

Bitcoin, persoonlijkheid en ontwikkeling Deel drie: Bitcoin-waarheid en -spraak
Dit is een opinieredactioneel commentaar van Aleks Svetski, auteur van "The UnCommunist Manifesto", oprichter van The Bitcoin Times en gastheer van de "Svetski Wake Up Podcast".

Deel 3, Hoofdstuk 4 van de JBP-serie.


Tirannie kan zich niet voeden met de waarheid, want het is vergif voor zijn systeem van leugens. In die zin is Bitcoin "vergif" voor de "rat" die bekend staat als de staat. — Warren Bitfet, het Bitcoin-alter ego van Warren Buffett


De serie gaat verder. Als je de hoofdstukken één tot en met drie nog niet hebt gelezen, kun je ze hier vinden en natuurlijk deel één en deel twee van dit hoofdstuk lezen.





Citaten zonder bron eronder worden toegeschreven aan Dr. Jordan B. Peterson.

In deel twee hebben we onderzocht hoe Bitcoin iemand helpt zijn doel te verbeteren en zijn aandacht te richten op datgene wat ertoe doet. Dit is het enige echte en blijvende tegengif tegen de hopeloze hulpeloosheid van het nihilisme.

In deel drie gaan we het hebben over waarheid, tirannie en de morele verplichting die wij als soevereine individuen hebben om ons uit te spreken, nu we uit deze nihilistische wereld komen.

De onheilige drie-eenheid van de staat.

In hoofdstuk vier van "12 Rules for Life" informeert Peterson ons over een kwaadaardige psychologische triade waaraan we als mensen onderworpen zijn: arrogantie, bedrog en wrok.





Wanneer een individu binnen een dergelijk paradigma opereert, of gedrag vertoont dat wordt gevoed door deze emoties, zijn hun resultaten en hun individuele oriëntatie suboptimaal.














"Het maakt deel uit van een kwaadaardige triade: arrogantie, bedrog en wrok."


Ze hebben misschien het gevoel alsof ze in het moment zijn geslaagd, maar op een langere tijdschaal hebben ze hun positie, positie, integriteit of hun morele kompas in gevaar gebracht.

Zoals uiteengezet in deel twee, kunnen we, omdat we grotendeels blind zijn, niet weten welke demonen of monsters zich stroomafwaarts van elke dergelijke beslissing of actie op de loer houden.

Dit meta-idee is van toepassing op de macroschaal. De staat is een apparaat dat blinder is dan het individu, maar meer impact heeft op het leven van meer mensen dan een individu ooit kan.

Het is "Unholy Trinity" bestaat uit de:


Monopolie op geld,

Monopolie op geweld,

Monopolie op moraliteit / rechtvaardigheid / wet


Gecombineerd zorgt deze "kwaadaardige triade" ervoor dat een territoriale operator geïsoleerd is van marktfeedback en zich dus niet bewust is van de gevolgen van hun acties en gedrag.





Zo'n onwetende en statische structuur zal langzaam maar zeker een territorium of samenleving veranderen in een tirannie, net zoals bedrog, arrogantie en wrok een persoon zullen veranderen in een tiran tegenover zichzelf en de mensen om hen heen.













Hoe ga je de confrontatie aan met deze onheilige drie-eenheid?

Door de waarheid te spreken.

Luider spreken

Opkomen vereist moed, en moed hebben vereist geloof.

Weten wanneer je moet spreken, vereist wijsheid, en wijsheid vereist volwassenheid.

Het pad om volwassen te worden vereist dat iemand verantwoordelijk is.

Bitcoin is "responsibility go up" -technologie.


“Wrok betekent altijd een van twee dingen. Ofwel is de wrokkige persoon onvolwassen, in welk geval hij of zij moet zwijgen, ophouden met zeuren en doorgaan, of er is tirannie op komst - in welk geval de onderworpen persoon een morele verplichting heeft om zich uit te spreken.'


Bitcoin is onze manier van spreken.

We zijn niet langer tevreden met het lot dat ons door de staat is voorgeschreven. Als vrije, volwassen individuen proberen we de verantwoordelijkheid van het leven op onze eigen schouders te dragen. We proberen soeverein te zijn.





We zijn technologisch gezien volwassen genoeg om niet langer te eisen dat grootschalige bureaucratische natiestaten ons vertellen wat we moeten denken, doen, eten, geloven of zeggen. Als diverse soort hebben we het vermogen om problemen op te lossen die geen enkele bureaucraat of commissie ooit zou kunnen oplossen als we alleen gelaten worden om ze op te lossen.













De computer waarop ik schrijf is zo'n voorbeeld. Denk aan de complexiteit die nodig is voor de circuits die in de hardware van dit apparaat worden geactiveerd om niet alleen visueel de gedachten weer te geven die ik in mijn hoofd heb doordat ik op plastic knoppen op een toetsenbord tik, maar om ze door tijd en ruimte te verzenden op een kortstondig netwerk we noemen 'het internet'. Het is gewoon verbijsterend.

Niets van dit alles kwam van het staatsapparaat. Het kwam er ondanks. Er was geen centrale planner, organisator of panopticum. Het gebeurde omdat we ons allemaal richtten op dingen die we individueel waardeerden.

Mensen zijn tot zoveel meer in staat als we niet worden behandeld als imbecielen in een kooi of ratten in een doolhof.

Het is de morele plicht van degenen onder ons die dit begrijpen, om zich uit te spreken, en Bitcoin is die stem in actie.

Tirannie versus waarheid

Tirannie voedt zich met leugens.





Tirannie is een kaart die het territorium negeert en wanneer er zoveel aan wordt herinnerd, negeert de tiran het signaal eerst en censureert het vervolgens actief.

Tirannie is een piloot die de hoogtemeter van het vliegtuig verwijdert wanneer het waarschuwt voor lage hoogte of dreigend gevaar.

Tirannie is het verduisteren en afzweren van economische gevolgen die voortvloeien uit centrale planning, en hun plaatsing op de bevolking door middel van openlijke en geheime diefstal (belastingen en inflatie).













Tirannie is de systematische diefstal door centrale planners en bureaucraten die elkaar redden met de rijkdom van de mensen die ze zogenaamd vertegenwoordigen.

Tirannie is opzettelijke onwetendheid en dwang ondanks marktfeedback.

Tirannie wil stilte. Het ontwikkelt mechanismen om signalen, spraak en actie te censureren, zodat het het kan hebben.


“Omdat het gevolg van zwijgen erger is. Natuurlijk is het op dit moment gemakkelijker om te zwijgen en conflicten te vermijden. Maar op de lange termijn is dat dodelijk. Als je iets te zeggen hebt, is zwijgen een leugen – en tirannie voedt zich met leugens.”


Het aanhouden van fiat-geld, cryptocurrency of enige andere vorm van toegestane en "goedgekeurde" monetaire activa of rijkdom uitgegeven door de staat en hun aanhangsels is gewoon deelname aan hun spel.





Het is een vorm van meegaan en dus zwijgen. Tirannie voedt zich hiermee.

Bitcoin is het tegengif.

Tirannie kan zich niet voeden met de waarheid, want het is vergif voor zijn systeem van leugens.

Bitcoin is dat 'gif'.

Warren Buffet en Charlie Munger hebben gelijk als ze zeggen: "Bitcoin is rattengif", alleen realiseren ze zich niet dat de "rat" die het vergiftigt de tirannieke persona en de tirannieke staat is.













Beide moeten worden gereinigd.

#BitcoinFixesThis

Verfijning

Peterson stelt dat de kwaliteit van onze waarden en moraliteit indicatoren zijn van onze verfijning.

Ik ben hier om te beweren dat een Bitcoin-standaard ons niveau van interpersoonlijke en sociale verfijning kan verhogen door de organisatie van individuen en de wereld om ons heen mogelijk te maken in overeenstemming met meer duidelijke, precieze en functionele prioriteiten.

Met andere woorden, Bitcoin kan ons helpen de volwassenheid van het menselijk ras te verhogen.

Dit is waarom ik geloof dat het de belangrijkste uitvinding (of ontdekking) van ons leven is, en misschien wel eeuwenlang.






"Onze waarden, onze moraliteit - het zijn indicatoren van onze verfijning."


Bitcoin zal de fusie voortbrengen van de studies van materie en wat ertoe doet.

We hebben dit behandeld in hoofdstuk twee van de serie.

Het zal opnieuw de deur openen naar het nu taboe, niet-empirische domein van waarde en kwaliteit. Het zal ons een kans geven om onze morele verfijning te verbeteren en te verheffen en daardoor betere mensen te worden.













En nee, dat gaat ook niet in een rechte lijn. Als mensen zullen we onderweg fouten maken, veel daarvan. Maar gelukkig zijn we op een Bitcoin-standaard onderhevig aan snellere feedbackloops en een sterker signaal, zodat we nauwkeuriger koers kunnen corrigeren.

Bij afwezigheid van een gecontroleerd gelduitgifteapparaat is de moeilijkheid (kosten) om verliezen te verbergen of te socialiseren te groot. Men moet de les leren en in de toekomst voorzichtiger of nauwkeuriger zijn in hun doel.

Dat brengt me bij mijn volgende punt, dat we verder zullen onderzoeken in deel vier van deze miniserie.

Gevolg

Bitcoin maakt eerlijke feedback mogelijk in het spel dat 8 miljard haarloze apen spelen op een lichtblauwe stip die in de ruimte rondzweeft.





Een perfecte utopie zal nooit bestaan ​​en wat Bitcoiners, althans degenen wiens woorden een verdomd waard zijn, bedoelen als ze het hebben over een betere wereld, is niet een wondermiddel voor alle kwalen, zodat alles altijd goed is voor iedereen.

Dit is geen marxistische fantasie met Ethereum-eenhoorns.

In feite is de belangrijkste impact van Bitcoin op de samenleving de herinvoering van economische gevolgen. Dit zal vaker wel dan niet pijnlijk en lelijk zijn, maar noodzakelijk.














"We kunnen niet zomaar dat ene specifieke ding krijgen dat we nu vooral willen, samen met al het andere dat we gewoonlijk willen, omdat onze verlangens conflicten kunnen veroorzaken met onze andere verlangens, evenals met andere mensen en met de wereld."


Op een Bitcoin-standaard krijgen we een mix van wat we willen, en nog belangrijker, wat we echt nodig hebben, wat vaak twee verschillende dingen zijn.

We zullen conflicten krijgen, maar we hebben geen andere keuze dan het op een gelijker speelveld uit te werken. Op zijn minst verdwijnt de systemische mogelijkheid om vals te spelen door een speler ten nadele van de anderen, zonder hun medeweten of toestemming. Dat alleen al is het waard om voor te vechten.





Deze conflicten zullen ons dwingen prioriteiten te stellen en rekening te houden met de markt van waarden, wat me doet denken aan John Vallis' meesterwerk "Money Messiah" waarin hij pleit voor:

Hiërarchieën als prioritering en aggregaat van waarden.
De markt als aggregaat en prioritering van hiërarchieën.

Dit klinkt heel erg waar voor mij, en ik stel voor dat je dat stuk leest als je dit eenmaal hebt uitgelezen.

tot slot

In sociale zin spelen we een spel met een score, en die scorekaart wordt voor een groot deel bepaald door hoe goed je 'speelt' in de 'markt'.













Ik bedoel niet alleen de hoeveelheid geld. Winnen gebeurt in meerdere dimensies. Een thuisblijvende moeder kan het spel van het leven winnen met veel minder geld dan een gestresste, kinderloze vrouwelijke miljonair-ceo met menopauze, nadat ze haar jeugd heeft ingeruild voor de illusie van 'carrièresucces'.

Daarom is het spel van het leven als een aggregaat van doel, focus, aandacht, consequentie, feedback en aanpassing binnen de context van interne en externe waardehiërarchieën.

Het is complex, maar hoe geavanceerder je wordt in het spelen, hoe beter je resultaten of hoe beter je algehele score.






“We slagen als we een doelpunt maken of een doel raken. We falen, of zondigen, als we dat niet doen (zoals het woord zonde betekent het doel missen). We kunnen niet navigeren zonder iets om op te richten en nu we in deze wereld zijn, moeten we altijd navigeren.”


Om ervoor te zorgen dat deze verfijning het systeem verbetert en niet vervormt en verwart, is het van cruciaal belang voor een samenleving om regels te hebben waaraan alle deelnemers onderworpen zijn, met een functioneel scoremechanisme (rekeneenheid) dat transparant en onfeilbaar is. met-staat.

Dit is het geval voor Bitcoin.

Op dat fundament, op die standaard van waarheid, zullen we door elke volgende generatie beter worden. Ik zie je in deel vier om dit hoofdstuk af te sluiten.















Dit is een gastpost van Aleks Svetski, auteur van "The UnCommunist Manifesto", oprichter van The Bitcoin Times en gastheer van The Wake Up Podcast. De geuite meningen zijn geheel van henzelf en komen niet noodzakelijk overeen met die van BTC Inc of Bitcoin Magazine.