Bitcoin is een nieuw wereldland
Sam Abbassi is oprichter en CEO van Hoseki, de proof-of-assets Bitcoin-service.
De Soto droomt van elektrisch geld
Landen in het Zuiden zijn niet arm vanwege cultuur, collectief IQ, gebrek aan ondernemersgeest of marktgerichtheid; ze zijn arm omdat ze geen formele kaders hebben rond eigendomsrechten. Hernando de Soto gaat uitgebreid in op deze onderwerpen in 'The Mystery Of Capital'. Het vermogen om eigendom van eigendom te formaliseren en uit te drukken, ligt aan de basis van het genereren van kapitaal en rijkdom, en als je denkt dat het iets met cultuur te maken heeft, probeer dan (zoals de Soto het uitdrukt) in Addis Abeba, Ethiopië, of loop door een bazaar in Teheran, Iran, of haast je naar de Gouden Tempel in Amritsar, India zonder dat iemand probeert een deal met je te sluiten. Het idee dat de mensen in deze regio's de creativiteit en de 'juiste' cultuur missen om rijkdom te genereren, is onmenselijk, absurd en totaal niet overtuigend. Wanneer je de deur uitloopt van het Hilton hotel in Lima, Peru, laat je de wondere wereld van mobiele technologie, antibiotica, internet en koeling niet achter. De mensen van Peru hebben al die dingen. Wat je achterlaat is de magische wereld van juridisch afdwingbare transacties op eigendomsrechten.
De ongelukkige realiteit die de toestand van de mensen in deze landen verergert, is dat ze eigenlijk behoorlijk rijk zijn aan hun bezittingen. Het probleem is dat de activa in deze regio's zijn vergrendeld. Hun burgers zijn niet in staat om de bezittingen die ze bezitten te vertegenwoordigen en ze zijn niet in staat om hetzelfde onzichtbare parallelle leven te leiden als in het mondiale noorden. Deze activa vertegenwoordigen in feite dood kapitaal.
In het Globale Noorden kunt u uw huis verpanden voor een lening, u kunt kredietbeoordelingen gebruiken om toegang te krijgen tot leningen, u kunt aandelen in een bedrijf houden door middel van wettelijk afdwingbare contracten, genieten van beperkte aansprakelijkheid en verzekeringspolissen, gebruikmaken van eigendomsrecords die repareren en winkelkapitaal, dat allemaal via erfopvolging kan worden doorgegeven aan uw erfgenamen. U kunt al deze magische dingen doen in een wereld waar de eigendomsgegevens die u bezit, u (de gerechtigde) en alle anderen om u heen (andere marktdeelnemers) toegang verlenen tot rechten op algemeen kapitaal.
Bitcoin is een ontwikkelingsland
Landen in het Zuiden hebben deze kaders niet en Bitcoin ook niet. Bitcoin lijdt aan veel van dezelfde malaise die hedendaagse ontwikkelingslanden treft, zoals massale migraties, explosies van extralegale activiteit, politieke en burgerlijke onrust en algemene onvrede met een verouderd systeem. Onze migraties zijn digitaal, onze buitenwettelijke activiteiten worden gedicteerd door het land waarin we leven, politieke en burgerlijke onrusten hebben een legendarische geschiedenis die geen tekenen van afname vertoont en het verouderde systeem waar we ontevreden over zijn, wordt in stand gehouden door een kleptocratische klasse van elites die geen verantwoordelijkheid voor degenen die het afdwingen.
Het Amerika van weleer (het Amerika waar we van houden) zelf was vroeger een ontwikkelingsland dat, volgens de Soto, “probeerde het hoofd te bieden aan de wet en de wanorde van migranten, krakers, goudzoekers, gewapende bendes, illegale ondernemers en de rest van de kleurrijke personages die de vestiging van het Amerikaanse Westen zo wild en, achteraf gezien, zo romantisch maakten.” Net als vroege Amerikaanse kolonisten werkte het heersende systeem van het Engelse gewoonterecht niet. Er werd geen rekening gehouden met nieuwe vormen van toegang tot eigendom zonder een gevestigd en algemeen aanvaard titelsysteem. Dit was met name een probleem als het ging om zaken met dubieuze titels. Eigendom in Engeland was zo goed geformaliseerd, afgebakend en begrepen dat er geen kader was om nieuw gevonden of gevestigd eigendom te behandelen. De enorme overvloed aan land in Brits Noord-Amerika bood de eerste kolonisten kansen die thuis in Europa onpeilbaar waren - zowel in de collectieve psyche van de mensen als in de wet. Kolonisten vormden uiteindelijk hun eigen regels die sterk verschilden per jurisdictie die voortbouwden op de principes van het Engelse gewoonterecht. Deze vorm van zelfbestuur botste vaak met de autoriteiten, maar zoals Peter Charles Hoffer benadrukt in "Law and People in Colonial America:"
“In theorie maakten ze deel uit van het persoonlijke domein van de koning [en onderworpen aan zijn wetten], maar de feiten prevaleren boven de theorie. Ver van Engeland, dunbevolkt, rijk aan natuurlijke hulpbronnen en bezet door mannen en vrouwen die hun eigen geest kenden en een koopje sloten toen ze het zagen, stevenden de koloniën af naar zelfbestuur.”
Uiteindelijk gingen westerse landen sociale contracten die buiten de officiële wet waren geboren, erkennen als legitieme rechtsbronnen, waardoor de wet een instrument werd dat de kapitaalvorming en economische groei van het volk diende.
Bitcoin bevindt zich op een vergelijkbaar punt als waar Amerika werd opgericht, en op hetzelfde punt waar ontwikkelingslanden zich nu bevinden.
Bitcoin brengt de droom van Hernando de Soto naar zijn ASIC-aangedreven realiteit. Bitcoin is uniek omdat het zijn eigen eigendomsrechten afdwingt zonder een monopolie op geweld dat de meeste andere activa afdwingt. Bitcoin is ook zonder jurisdictie; zijn jurisdictie is cyberspace en het is niet gebonden aan de ingebeelde grenzen waaruit vleesruimte bestaat. Wat krijg je als je een bezit zonder jurisdictie hebt, dat zijn eigen eigendomsrechten afdwingt, ongeacht kleur, geloofsovertuiging, land, taal, geslacht of vaccinatiestatus? Je krijgt een nieuwe wereld.
Dat zien we bij Hoseki. Wij, net als veel van onze vrienden - waarschijnlijk inclusief de lezer - zien een nieuwe wereld waarin het beste geld wint. We zijn de flauwe, zielloze en amorele systemen van geld die ons huidige leven doordringen en dicteren beu.
Het menselijk potentieel is grenzeloos, en om het te beperken met monetaire discretie en centrale planning is op het niveau van psychotisch, zo niet genocidaal. Bitcoin geeft ons een solide basis om op voort te bouwen die de valkuilen van systemen uit het verleden vermijdt. Door dit fundament kunnen we gezond kapitaal genereren. In tegenstelling tot het huidige systeem dat ongebreidelde schulden aanmoedigt, zichzelf verdooft door reddingsoperaties voor degenen die het dichtst bij het systeem staan en degenen aan de rand op sadistische wijze brutaliseert, biedt Bitcoin iets meer. Bitcoin beloont goed gedrag, lage tijdsvoorkeur, hoge besparingen, planning en verantwoordelijkheid. Zonder sterke prikkels om te exploiteren, worden we omarmd door een moralistische toekomst met steunbalken die zijn gebouwd en onderhouden door een wereldwijd collectief, niet door een kliek van regionale insiders. Het biedt een wereld die sparen voor uw toekomstige zelf en gezin promoot, een wereld die u verbindt met uw plaats en u, uw familie en uw gemeenschap in staat stelt om generaties lang plannen te maken. Bitcoin bevordert het menselijk potentieel door zijn emotieloze handhaving van op consensus gebaseerde regels die ons voorspelbaarheid en bij uitbreiding betrouwbaarheid geven.
Hoseki lost dit op
Bitcoin heeft ingebouwde eigendomsrechten. Net zoals diensten die tegenwoordig worden aangeboden door briljante Bitcoin-bedrijven die gebruikmaken van functionaliteit die Bitcoin van nature biedt, namelijk quorums voor bewaring met meerdere handtekeningen, verpakt Hoseki ook iets dat Bitcoin van nature biedt. Na multisig lijkt handtekeningverificatie een van de meest onderschatte functies te zijn die het Bitcoin-protocol biedt. Wij bij Hoseki nemen de fakkel over en breiden deze kernfunctionaliteit uit. We willen dat retailgebruikers weten dat Bitcoin u niet alleen in staat stelt uw eigen financiële instelling te zijn door de voogdij over uw eigen eigendom te nemen, maar het u ook in staat stelt het eigendom van dat eigendom uit te drukken. Een raamwerk rond het uitdrukken van eigendom van eigendom is de fundamentele bouwsteen voor robuuste eigendomsrechten. Het is ook een manier om al het kapitaal te ontgrendelen dat momenteel in uw gestrande activa is vastgelegd.
Hoseki is financieel loodgieter om het eigendom van bitcoin naadloos en privé uit te drukken aan een andere tegenpartij. Het bewijzen van eigendom van een actief is een basiskenmerk van elke activaklasse, of het nu aandelen, obligaties, contanten op uw rekening of onroerend goed is. Net als onze broeders in Peru, Egypte, Myanmar en Afghanistan, wiens fysieke eigendom is gestrand, worden we geconfronteerd met een vergelijkbare realiteit waar onze digitale eigendom, bitcoin, is gestrand. Bitcoin is opgesloten in beurzen, mobiele portefeuilles en hardware-portefeuilles. Mensen houden bitcoin op verschillende manieren en op verschillende plaatsen vast, en daarom is het uitdrukken van eigendom een uitdaging geworden. Er is geen gemakkelijke manier voor een makelaar, geldschieter of verzekeraar om uw vermogen te beoordelen en te verifiëren wanneer u een lening probeert te krijgen. Je hebt de activa - ze zijn behoorlijk waardevol - maar je kunt geen service krijgen. Er wordt niet van u verwacht dat u uw aandelenbezit verplaatst of verkoopt om uw huisaankoop te financieren, maar die bepaling bestaat wanneer u probeert bitcoin te gebruiken. Dit is vooral frustrerend omdat je het meest ongerepte bezit bezit dat er bestaat, maar net als eigendom aan de Amerikaanse grens dat nog niet geformaliseerd was, mist bitcoin een formeel kader rond het uitdrukken van zijn native afdwingbare eigendomsrechten.
Vandaag ben je geketend. Morgen ben je bevrijd. Hoseki bouwt een systeem waarmee u het volledige potentieel van uw bitcoin kunt manifesteren. Het stelt de wereld in staat te profiteren van Bitcoin, en het probeert te fungeren als een brug tussen de oude wereld en de nieuwe terwijl we overschakelen naar een wereldwijd monetair regime dat op een bitcoin-standaard draait.
Dit is een gastpost van Sam Abbassi. De geuite meningen zijn geheel van henzelf en komen niet noodzakelijk overeen met die van BTC Inc. of Bitcoin Magazine.
De Soto droomt van elektrisch geld
Landen in het Zuiden zijn niet arm vanwege cultuur, collectief IQ, gebrek aan ondernemersgeest of marktgerichtheid; ze zijn arm omdat ze geen formele kaders hebben rond eigendomsrechten. Hernando de Soto gaat uitgebreid in op deze onderwerpen in 'The Mystery Of Capital'. Het vermogen om eigendom van eigendom te formaliseren en uit te drukken, ligt aan de basis van het genereren van kapitaal en rijkdom, en als je denkt dat het iets met cultuur te maken heeft, probeer dan (zoals de Soto het uitdrukt) in Addis Abeba, Ethiopië, of loop door een bazaar in Teheran, Iran, of haast je naar de Gouden Tempel in Amritsar, India zonder dat iemand probeert een deal met je te sluiten. Het idee dat de mensen in deze regio's de creativiteit en de 'juiste' cultuur missen om rijkdom te genereren, is onmenselijk, absurd en totaal niet overtuigend. Wanneer je de deur uitloopt van het Hilton hotel in Lima, Peru, laat je de wondere wereld van mobiele technologie, antibiotica, internet en koeling niet achter. De mensen van Peru hebben al die dingen. Wat je achterlaat is de magische wereld van juridisch afdwingbare transacties op eigendomsrechten.
De ongelukkige realiteit die de toestand van de mensen in deze landen verergert, is dat ze eigenlijk behoorlijk rijk zijn aan hun bezittingen. Het probleem is dat de activa in deze regio's zijn vergrendeld. Hun burgers zijn niet in staat om de bezittingen die ze bezitten te vertegenwoordigen en ze zijn niet in staat om hetzelfde onzichtbare parallelle leven te leiden als in het mondiale noorden. Deze activa vertegenwoordigen in feite dood kapitaal.
In het Globale Noorden kunt u uw huis verpanden voor een lening, u kunt kredietbeoordelingen gebruiken om toegang te krijgen tot leningen, u kunt aandelen in een bedrijf houden door middel van wettelijk afdwingbare contracten, genieten van beperkte aansprakelijkheid en verzekeringspolissen, gebruikmaken van eigendomsrecords die repareren en winkelkapitaal, dat allemaal via erfopvolging kan worden doorgegeven aan uw erfgenamen. U kunt al deze magische dingen doen in een wereld waar de eigendomsgegevens die u bezit, u (de gerechtigde) en alle anderen om u heen (andere marktdeelnemers) toegang verlenen tot rechten op algemeen kapitaal.
Bitcoin is een ontwikkelingsland
Landen in het Zuiden hebben deze kaders niet en Bitcoin ook niet. Bitcoin lijdt aan veel van dezelfde malaise die hedendaagse ontwikkelingslanden treft, zoals massale migraties, explosies van extralegale activiteit, politieke en burgerlijke onrust en algemene onvrede met een verouderd systeem. Onze migraties zijn digitaal, onze buitenwettelijke activiteiten worden gedicteerd door het land waarin we leven, politieke en burgerlijke onrusten hebben een legendarische geschiedenis die geen tekenen van afname vertoont en het verouderde systeem waar we ontevreden over zijn, wordt in stand gehouden door een kleptocratische klasse van elites die geen verantwoordelijkheid voor degenen die het afdwingen.
Het Amerika van weleer (het Amerika waar we van houden) zelf was vroeger een ontwikkelingsland dat, volgens de Soto, “probeerde het hoofd te bieden aan de wet en de wanorde van migranten, krakers, goudzoekers, gewapende bendes, illegale ondernemers en de rest van de kleurrijke personages die de vestiging van het Amerikaanse Westen zo wild en, achteraf gezien, zo romantisch maakten.” Net als vroege Amerikaanse kolonisten werkte het heersende systeem van het Engelse gewoonterecht niet. Er werd geen rekening gehouden met nieuwe vormen van toegang tot eigendom zonder een gevestigd en algemeen aanvaard titelsysteem. Dit was met name een probleem als het ging om zaken met dubieuze titels. Eigendom in Engeland was zo goed geformaliseerd, afgebakend en begrepen dat er geen kader was om nieuw gevonden of gevestigd eigendom te behandelen. De enorme overvloed aan land in Brits Noord-Amerika bood de eerste kolonisten kansen die thuis in Europa onpeilbaar waren - zowel in de collectieve psyche van de mensen als in de wet. Kolonisten vormden uiteindelijk hun eigen regels die sterk verschilden per jurisdictie die voortbouwden op de principes van het Engelse gewoonterecht. Deze vorm van zelfbestuur botste vaak met de autoriteiten, maar zoals Peter Charles Hoffer benadrukt in "Law and People in Colonial America:"
“In theorie maakten ze deel uit van het persoonlijke domein van de koning [en onderworpen aan zijn wetten], maar de feiten prevaleren boven de theorie. Ver van Engeland, dunbevolkt, rijk aan natuurlijke hulpbronnen en bezet door mannen en vrouwen die hun eigen geest kenden en een koopje sloten toen ze het zagen, stevenden de koloniën af naar zelfbestuur.”
Uiteindelijk gingen westerse landen sociale contracten die buiten de officiële wet waren geboren, erkennen als legitieme rechtsbronnen, waardoor de wet een instrument werd dat de kapitaalvorming en economische groei van het volk diende.
Bitcoin bevindt zich op een vergelijkbaar punt als waar Amerika werd opgericht, en op hetzelfde punt waar ontwikkelingslanden zich nu bevinden.
Bitcoin brengt de droom van Hernando de Soto naar zijn ASIC-aangedreven realiteit. Bitcoin is uniek omdat het zijn eigen eigendomsrechten afdwingt zonder een monopolie op geweld dat de meeste andere activa afdwingt. Bitcoin is ook zonder jurisdictie; zijn jurisdictie is cyberspace en het is niet gebonden aan de ingebeelde grenzen waaruit vleesruimte bestaat. Wat krijg je als je een bezit zonder jurisdictie hebt, dat zijn eigen eigendomsrechten afdwingt, ongeacht kleur, geloofsovertuiging, land, taal, geslacht of vaccinatiestatus? Je krijgt een nieuwe wereld.
Dat zien we bij Hoseki. Wij, net als veel van onze vrienden - waarschijnlijk inclusief de lezer - zien een nieuwe wereld waarin het beste geld wint. We zijn de flauwe, zielloze en amorele systemen van geld die ons huidige leven doordringen en dicteren beu.
Het menselijk potentieel is grenzeloos, en om het te beperken met monetaire discretie en centrale planning is op het niveau van psychotisch, zo niet genocidaal. Bitcoin geeft ons een solide basis om op voort te bouwen die de valkuilen van systemen uit het verleden vermijdt. Door dit fundament kunnen we gezond kapitaal genereren. In tegenstelling tot het huidige systeem dat ongebreidelde schulden aanmoedigt, zichzelf verdooft door reddingsoperaties voor degenen die het dichtst bij het systeem staan en degenen aan de rand op sadistische wijze brutaliseert, biedt Bitcoin iets meer. Bitcoin beloont goed gedrag, lage tijdsvoorkeur, hoge besparingen, planning en verantwoordelijkheid. Zonder sterke prikkels om te exploiteren, worden we omarmd door een moralistische toekomst met steunbalken die zijn gebouwd en onderhouden door een wereldwijd collectief, niet door een kliek van regionale insiders. Het biedt een wereld die sparen voor uw toekomstige zelf en gezin promoot, een wereld die u verbindt met uw plaats en u, uw familie en uw gemeenschap in staat stelt om generaties lang plannen te maken. Bitcoin bevordert het menselijk potentieel door zijn emotieloze handhaving van op consensus gebaseerde regels die ons voorspelbaarheid en bij uitbreiding betrouwbaarheid geven.
Hoseki lost dit op
Bitcoin heeft ingebouwde eigendomsrechten. Net zoals diensten die tegenwoordig worden aangeboden door briljante Bitcoin-bedrijven die gebruikmaken van functionaliteit die Bitcoin van nature biedt, namelijk quorums voor bewaring met meerdere handtekeningen, verpakt Hoseki ook iets dat Bitcoin van nature biedt. Na multisig lijkt handtekeningverificatie een van de meest onderschatte functies te zijn die het Bitcoin-protocol biedt. Wij bij Hoseki nemen de fakkel over en breiden deze kernfunctionaliteit uit. We willen dat retailgebruikers weten dat Bitcoin u niet alleen in staat stelt uw eigen financiële instelling te zijn door de voogdij over uw eigen eigendom te nemen, maar het u ook in staat stelt het eigendom van dat eigendom uit te drukken. Een raamwerk rond het uitdrukken van eigendom van eigendom is de fundamentele bouwsteen voor robuuste eigendomsrechten. Het is ook een manier om al het kapitaal te ontgrendelen dat momenteel in uw gestrande activa is vastgelegd.
Hoseki is financieel loodgieter om het eigendom van bitcoin naadloos en privé uit te drukken aan een andere tegenpartij. Het bewijzen van eigendom van een actief is een basiskenmerk van elke activaklasse, of het nu aandelen, obligaties, contanten op uw rekening of onroerend goed is. Net als onze broeders in Peru, Egypte, Myanmar en Afghanistan, wiens fysieke eigendom is gestrand, worden we geconfronteerd met een vergelijkbare realiteit waar onze digitale eigendom, bitcoin, is gestrand. Bitcoin is opgesloten in beurzen, mobiele portefeuilles en hardware-portefeuilles. Mensen houden bitcoin op verschillende manieren en op verschillende plaatsen vast, en daarom is het uitdrukken van eigendom een uitdaging geworden. Er is geen gemakkelijke manier voor een makelaar, geldschieter of verzekeraar om uw vermogen te beoordelen en te verifiëren wanneer u een lening probeert te krijgen. Je hebt de activa - ze zijn behoorlijk waardevol - maar je kunt geen service krijgen. Er wordt niet van u verwacht dat u uw aandelenbezit verplaatst of verkoopt om uw huisaankoop te financieren, maar die bepaling bestaat wanneer u probeert bitcoin te gebruiken. Dit is vooral frustrerend omdat je het meest ongerepte bezit bezit dat er bestaat, maar net als eigendom aan de Amerikaanse grens dat nog niet geformaliseerd was, mist bitcoin een formeel kader rond het uitdrukken van zijn native afdwingbare eigendomsrechten.
Vandaag ben je geketend. Morgen ben je bevrijd. Hoseki bouwt een systeem waarmee u het volledige potentieel van uw bitcoin kunt manifesteren. Het stelt de wereld in staat te profiteren van Bitcoin, en het probeert te fungeren als een brug tussen de oude wereld en de nieuwe terwijl we overschakelen naar een wereldwijd monetair regime dat op een bitcoin-standaard draait.
Dit is een gastpost van Sam Abbassi. De geuite meningen zijn geheel van henzelf en komen niet noodzakelijk overeen met die van BTC Inc. of Bitcoin Magazine.